sabinefoto

Alla inlägg den 27 november 2013

Av Sabine - 27 november 2013 21:22

Ja min hund ras är då en shetland sheepdog. Orkar inte skriva en lång text om rasen därför skriver jag rätt så kort.

Historia

Den var i grund och botten en vallnings hund som de inte används till så mycket idag. Nog finns de personer som kör vallning med sin sheltie men det är inte lika vanligt som att man ser en border collie inom vallningen.

Användningsområde

Sheltien är en vanlig sällskaps hund som förknippas ofta med agility där den ofta syns till. Men det är inte bara till agility som den använd utan den tränas och tävlas i alla möjliga sporter som lydnad, freestyle, rallylydnad, utställning, språrning osv. Den passar till allt.

Egenskaper

Mycket till att sheltien är omtyckt är för att de är glada, lekfulla, kvicka, följsamma och den väldigt lättlärd och gillar att vara tilllags. Många tänker ofta när de hör sheltie att de är skälliga och rädda av sig men den uppfattningen har inte jag. Visst skälliga kan de vara men med rätt uppfostran kan man få bort det värsta och jag har ALDRIG träffat en rädd sheltie. De jag träffat är framåt, glada, nyfikna och folkkära.

Hälsa

Sheltien är en rätt så frisk ras, några ögonsjukdomar som är vanliga är CEA och PRA även felväxnade ögonhår kan vara vanligt. Något man bör tänka på är att många av dem är väldigt matglada så se till att de inte äter för mycket.

Övrigt

Storlek: Hanar ideal - ca 37 cm. Tik ideal - ca 36 cm. Men det finns stora storleksvarationer.

Färger: Det finns fler olika färger, sobel, trefärgad, blue merl, svart/vit och svart/brun men tyvär var det länge sedan denna färg sågs. I de flesta färgerna finns det också fler olika varianter som sobeln, en del är mörkare och vissa är ljusare osv.

Fastän sheltien har mycket päls så tovar den inte säg så lätt bara man borsta igenom noggrant nån gång i veckan. Kom ihåg att borsta extra bakom öronen då det tovar sig lättare där.

Mer info finns här http://www.skk.se/hundraser/shetland-sheepdog/ och här http://www.sssk.org/.

Några bilder från i sommras när jag var på vännäs utställningen. Första bilden är på en trefärgad och de två sista är på två soblar och där ser man tydligt hur mycket det kan skilja på färgen från hund till hund.

     

Presentation

Jag är en djurtokig tjej som älskar att fota.

Djuren har alltid varit mitt liv och det kan vara därför jag valde att gå på ett naturbruksgymnasie där jag läser djur inriktat mot sällskapsdjur och djurparksdjur.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards